Karlstad
Ledare
Ulf Fredriksson
350 kr

Vad gör du om ditt eller någon annans barn skadas? Med en färsk utbildning i HLR, hjärt-lungräddning, kan du känna dig lite mer förberedd om olyckan skulle vara framme. Välkommen till en viktig utbildningskväll med föreläsning och praktiska övningar i hjärtlungräddning.

Innehåll

Under den här föreläsningen kommer vi att prata om riskmedvetenhet och hur vi själva kan förebygga olyckor i vår vardag.

De praktiska övningarna som vi har ger dig grundkunskaper i behandlingen av en person/ett barn som fått akut hjärtstopp, genom bröstkompressioner och inblåsningar. Du får också lära dig tekniken för att bedöma den drabbades tillstånd samt kalla på hjälp. Vi kommer också att gå igenom tekniker för luftvägsstopp.

Utbildningsdagen handlar om "Säkra barn", vilken riktar sig till vuxna och äldre som umgås och har hand om barn. Vilka risker finns det i hemmiljön? Vi tar upp fallolyckor och dess konsekvenser för barn. Vattensäkerhet när det gäller barn, pool, och isar.

Syftet med hela utbildningen är att du som vuxen, anhörig eller ansvarig för barn ska ha verktyg för att såväl förebygga som hantera olyckor.

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs.

Bra att veta

Efter utbildningen erhåller du ett kompetensbevis för genomförd utbildning i Hjärt-lungräddning.

Hos oss på Medborgarskolan är alla deltagare och ledare försäkrade under aktiviteten/kursen samt till och från aktiviteten/kursen. Lär mer på Olycksfallsförsäkring | Medborgarskolan

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Karlstad Fanfaren

Gustaf Anders Gata 7B, Karlstad