Karlstad
Ledare
Georg Wickberg
6 500 kr

Ta ditt motorsågskörkort på tre dagar! Vi erbjuder nu intensivkurs, fredag-söndag för dig som är ute efter att snabbt och enkelt ta ditt körkort. Kursen sker i samarbete med Säker Skog. Vi bjuder på lunch alla dagar.

Innehåll
I kursen ingår det du behöver för att kunna ta motorsågskörkort nivå A och B. Detta innefattar:
- Teori för nivå A och B.
- Praktik i skogen för nivå A och B.
- Proven innefattar teoridel för nivå A och B samt praktiska prov för nivå A och B.

När du har klarat din examination får du ditt motorsågskörkort. Körkortet intygar att innehavaren har kunskaper enligt Säker Skogs riktlinjer och kvalitetsnormer för respektive körkortsnivå. Pris för detta ingår inte i deltagaravgiften utan tillkommer med ca 450 kronor.

Upplägg
Teori och praktik delas upp på 3 tillfällen. Kursen bygger på att du läser det material du får av oss i förväg.

Första tillfället är ni på Medborgarskolan i Karlstad för teori. Andra och tredje dagen är ni utomhus för övning och övningsplatsernas läge varierar berodde på vart vi får objekt för kursen. Övningsplatsen får ni av kursledaren första kursdagen.

1. Fredag den 28 juni kl. 08:00-16:00
2. Lördag den 29 juni kl. 08.00-16.00
3. Söndag den 30 juni kl. 08.00-16.00

Under dessa 3 dagar kommer vi bjuda på enklare lunch och kaffe. Vänligen meddela oss om ni har önskemål om specialkost eller allergier.

Förkunskaper
Ingen förkunskap krävs för att gå kurs.

Kursledare
Ledare för kursen är Georg Wickberg. Han har arbetat med skogsbruk i snart 40 år och har lång erfarenhet av eget företagande med egen skog, manuell avverkning med motorsåg, skottning och skördesavverkning. Dessutom var han svensk mästare i skog 2002 och 2011. Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial
Kursmaterial får du av oss som PDF i och med kursstart, och det ska läsas igenom innan du kommer första tillfället.

Ta med personlig skyddsutrustning så som hjälm, sågskyddsbyxor, sågskyddsstövlar, EN471-klassad signalväst, handskar och jacka, motorsåg, bensin och olja till de kurstillfällen som är i skogen. Visst material finns att låna på plats.

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du även 6 % rabatt på Bokus och 10 % rabatt på Akademibokhandeln. Rabatten gäller böcker, pappers- och kontorsvaror. Kontakta oss för att få rabattkoden.

Bra att veta
Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Karlstad Fanfaren

Gustaf Anders Gata 7B, Karlstad