Välkommen in i värmen

Julen hos Medborgarskolan

När temperaturen sjunker och mörkret smyger sig närmare känns det extra viktigt med ett ljus, en låga, en eld som kan hålla oss varma – antingen det är ett vänligt leende, en hjälpande hand eller något lustfyllt att göra. Medborgarskolan är en av Sveriges största mötesplatser. Vi inbjuder dig att inspireras av våra engagerade kursledare och att i gemenskap med andra delta i samtal, kurser, föreläsningar och kulturupplevelser. Välj en aktivitet ur vårt spännande utbud – eller skapa din egen, som till exempel en studiecirkel. Utmana oss med dina önskemål! Vi brinner för ett lustfyllt, livslångt lärande och hoppas att du ska hitta ett sammanhang att längta till hos oss. Välkommen in i värmen – nu och året runt!

Vi har unika kurser för jul och advent

Titta in i vår digitala julstuga.

Vår programledare Magnus Carlsson leder oss igenom det vintermysiga programmet med stämningsfull musik och lekfullt hantverk.

Möt kursledarna som välkomnar in i värmen

Snöskoter – "frihet, utmaning och gemenskap i ett"

Oavsett om du lockas av frihetskänslan där skoterns kraft kommer till sin rätt i djup pudersnö. Eller drömmer om turer till avlägsna platser där vardagsstressen rinner av så kan en kurs i snöskoter vara rätt för dig

Från molekylär gastronomi till polsk matlagning – "Jag älskar att inspirera!"

Gaja Dudkiewicz är kursledare inom ämnesområdet mat & dryck på Medborgarskolan Stockholm. Hon undervisar i allt från matens kemi till polsk matlagning. Vi ställde några frågor om rollen som kursledare och hennes relation till matlagning.

Kerstin undervisar i kundaliniyoga – "vill att de ska känna balans i livet"

Kerstin Axelsson är ledare inom kundaliniyoga, meditation och helande ljud i Karlskrona. Innan ett pass brukar hon meditera, eftersom det ger henne en klarhet och närvaro som gör att hon kan se och höra deltagarna där de är. Det är i alla fall hennes intention.

Silversmide i Uppsala - ”Jag får träffa nya vänner varje kurs”

Stefan Oliveskog är kursledare i silversmide på Ekeby Bruk i Uppsala. Han hjälper till att förverkliga deltagarnas smyckesdrömmar samtidigt som han med en smittande positivitet skapar sammanhang att längta till.

Mixed media mer än bara pyssel – "kreativt skapande bidrar till balans"

Träffa kursledare Melina Dahl som är kursledare i Mixed media. Först och främst, vad är Mixed media?

Förverkliga din dansdröm med Juan Carlos

Bär du på ballerinadrömmar? Eller vill du testa en tuff och givande träning för både kropp och knopp? Då tas du, oavsett ålder och förkunskaper, emot med öppen famn av Juan Carlos Requena, en av Medborgarskolans kursledare i balett.
Visar 3 av 6

Julen är här!

Årets julklapp: det hemstickade plagget

"I en orolig tid är det hemstickade plagget är ett sätt att visa omtanke för sina nära och kära. Dessutom har intresset för hantverk och DIY återuppväckts". Så lyder motiveringen till årets julklapp 2022, som utses av HUI. Vill du haka på och skapa ett hemstickat plagg? Hos oss hittar du massor av olika stickningskurser!

Du vet väl att du kan köpa presentkort hos oss

Ibland är det en utmaning att hitta rätt julklapp Vi gör det lättare för dig, ett presentkort passar de flesta. Med presentkortet kan mottagaren välja själv bland vårt breda utbud av lustfyllda, lärorika och inspirerande kurser.