Tips för att skriva din bucketlist

På en bucketlist samlar du mål och drömmar som du vill uppnå under din livstid. Här är fem frågor du kan fundera på för att komma i gång med att göra en egen lista.

Vilka kunskaper eller hobbies är du nyfiken på?

Det finns säkert flera saker som du varit nyfiken på ett tag. Tänk bort onödiga hinder som ”jag skulle inte vara bra på det”, ”jag hinner inte”, ”det verkar svårt” – vad tycker du verkar spännande då? Teater, dans eller kanske att lära dig något hantverk som att dreja, måla eller tillverka egna smycken? Bläddra igenom kursutbudet hos Medborgarskolan om du behöver inspiration.

Finns det några särskilda platser du skulle vilja besöka?

Drömmer du om att ta tåget till Italien, att tälta i närområdet eller att få uppleva platsen din släkt kommer ifrån? Att resa ger nya intryck och lärdomar.

Genom att lära dig ett nytt språk kan du få ut mer av din resa. Dessutom får du inblick i en annan kultur när du går en språkkurs.

Vill du tillbringa mer tid i naturen är möjligheterna nästan obegränsade. Hos Medborgarskolan kan du få kunskap om allt från odling till hur du bäst förbereder dig inför en fjällvandring.

Har du några mål eller drömmar som du inte tagit tag i?

Mål kan vara stora och små. Kanske tillhör du dem som drömmer om att starta eget företag eller byta yrkesbana? Om det känns svårt eller krångligt, kom ihåg att alla steg du tar mot dina livsmål gör att du växer! Kanske kan du börja med en kurs inom egenföretagande eller inom det yrke du är intresserad av, för att se om det är något för dig.

Vad får dig att må bra?

Om något får dig att må bra, så är det förmodligen en god idé ägna mer tid åt det. Det kan handla om allt från att testa nya saker, att ägna dig åt mindfulness eller yoga – till att sjunga eller lägga tid på att utvecklas i köket.

Har du någon kunskap som du vill dela med dig av?

Många som brinner för något vill dela med sig av det, genom att bjuda på sin kunskap eller utforska ett ämne mer tillsammans med andra. Om du startar en studiecirkel eller blir kursledare hos Medborgarskolan ger vi dig verktyg för att komma i gång!

Hitta inspiration till din bucketlist

Läs vidare om "Kurser och evenemang"

Kurser och evenemang

Vi har kurser och evenemang för alla intressen, åldrar och årstider. Här kan du botanisera och hitta kursen som passar dig. Eller kanske en föreläsning eller ett evenemang?

Läs vidare om "Studiecirklar"

Studiecirklar

En studiecirkel är en liten grupp människor som utifrån sina behov och intressen söker kunskap. Nu kan du även starta studiecirkel på distans!

Läs vidare om "Utbildningar"
Dansande par mot blå bakgrund

Utbildningar

Att vidareutbilda sig kan vara starten på en ny karriär. Medborgarskolan erbjuder eftergymnasiala utbildningar inom flera olika områden. Många av våra utbildningar för vuxna går att läsa på deltid.