Tre tips för att landa ett jobb i lågkonjunktur

Som arbetssökande är det lätt att ge upp hoppet om att hitta jobb när konjunkturen viker. Gör inte det – det går att hitta jobb även i en lågkonjunktur! Men då är det desto viktigare att du förbereder dig på rätt sätt. Medborgarskolan Arbetsliv tipsar!

Se filmen!

Tre av våra handledare tipsar om hur du förbereder dig för att hitta jobb i lågkonjunktur.

Tre tips för att landa ett jobb i lågkonjunktur

1. Lyft fram dina styrkor

När du förbereder dig för att söka jobb i en lågkonjunktur, är det extra viktigt att du lägger tid på att lyfta fram dina styrkor så att du kan nå din fulla potential. Vilka är dina erfarenheter och intressen? Vad gör dig attraktiv på arbetsmarknaden? Använd gärna andra som bollplank för att hjälpa dig se det du själv kanske inte ser!

2. Leta jobb på rätt ställe

Ge inte upp hoppet om att hitta jobb när konjunkturen viker! Leta efter jobb i branscher som fortsatt går starkt – såsom dagligvaruhandel, service och omvårdnad – eller specifika yrken – som bussförare och elektriker – som kan passa dig. Kolla yrkesprognoser på Arbetsförmedlingen och googla företag i din region!

3. Ta fram ett proffsigt CV

I en lågkonjunktur ökar antalet ansökningar och det kan vara svårt att veta vad som krävs för att få komma på intervju. En rekryterare på ett företag vill ha ett kort, korrekt och skräddarsytt CV där ditt intresse för jobbet framgår tydligt. Ett proffsigt CV hjälper dig att sticka ut i mängden och få komma på intervju. Ta hjälp om du behöver!
Visar 3 av 3

Matchar vi? 🩷 Speeddejta oss!

Träffa en av våra kompetenta handledare under 10 minuter för att se om vi är rätt för varandra! Vi berättar mer om oss och vad vi kan erbjuda och du får möjlighet att känna efter om vi är rätt partner för dig.
  • Öppet hus
    Varje torsdag kl 11-12

Öppet hus

Just nu inbjuder vi till Öppet hus varje torsdag kl 11:00-12:00, då vi berättar hur vi kan vara till hjälp för dig i ditt jobbsök. Varmt välkommen!

Medborgarskolan är en ideell förening utan eget vinstintresse. Det gör att du kan vara trygg i att vi alltid har ditt bästa för ögonen.

Välj Rusta och matcha nu!

Behöver du stöd för att hitta jobb? I samarbete med Arbetsförmedlingen erbjuder Medborgarskolan tjänsten Rusta och matcha 2. Du får ta del av vårt breda nätverk och nära samarbete med näringslivet – allt för att ta dig ett steg närmare jobb.

Vill du arbetsträna?

Är du inskriven på Arbetsförmedlingen och behöver arbetslivserfarenhet och referenser för att komma närmare arbetsmarknaden? Då kan arbetsträning eller förstärkt arbetsträning vara något för dig.

Medborgarskolan bedriver folkbildning. Det innebär att du kan nyttja vårt breda utbud av kurser på din väg mot jobb.

Anders fick drömjobbet på veterinärkliniken

Den som har sökt jobb i många år och fått nej vet att det är lätt att ge upp. Men när Anders hade det kämpigt var Aldin på Medborgarskolan ett ankare i stormen och höll honom motiverad och fokuserad trots motgångar.

Medborgarskolan tror på ett lustfyllt, livslångt lärande. Därför är ditt välmående och långsiktiga utveckling vårt främsta fokus.