
Så använder du radar på sjön – därför är radarintyget viktigt
Vill du kunna navigera tryggt i dimma och mörker? Lär dig hur radar fungerar på sjön – och varför ett radarintyg kan göra stor skillnad.

Ett SRC (VHF)-intyg är en viktig investering för alla som vill öka säkerheten till sjöss. Med detta intyg får du lära dig att hantera en VHF-radio på ett korrekt och effektivt sätt – ett oumbärligt verktyg för att kunna kommunicera med andra båtar, hamnar och sjöräddningen. Oavsett om du seglar i kustnära vatten eller planerar längre resor, ger ett SRC-intyg dig tryggheten att kunna få hjälp snabbt om något skulle hända.
VHF-radion ger en direkt och tillförlitlig kontaktlinje när det behövs som mest, vilket är något mobiltelefoner inte alltid kan erbjuda ute till havs. Att ha ett SRC-intyg är dessutom ett krav om du vill använda en VHF-radio på din båt, både i svenska och internationella vatten.
Fördelar med ett SRC (VHF)-intyg:
• Säker och pålitlig kommunikation till sjöss
• Kunskap om nödanrop och sjöräddningsprotokoll
• Nödvändigt för att använda VHF-radio på både fritids- och yrkesbåtar
• En trygghet för dig och dina medpassagerare vid oförutsedda situationer
Öka din säkerhet till sjöss och kommunicera som ett proffs – skaffa ditt SRC (VHF)-intyg och segla med trygghet!
Fritidsskepparens VHF/SRC av Bengt Utterström, ISBN: 9789151930923-2
Litteraturen kan du bl.a köpa på Bryggboden.
Observera att boken inte INTE ingår i kurspriset. Du köper själv boken, invänta kallelse innan du köper boken.
För att kunna skriva provet behöver du registrera dig hos Nämnden för Båtlivsutbildning (NFB) och köpa en provlicens.
När du har köpt licensen så kan du anmäla dig till ett skrivningstillfälle som Medborgarskolan anordnar i de orter/lokaler som vi har kurser.
Boka prov - NFB Båtintyg Provet kan endast startas och genomföras på plats i vår lokal.
Deltagaravgift: 995 kr
Summa: 995 kr

Vill du kunna navigera tryggt i dimma och mörker? Lär dig hur radar fungerar på sjön – och varför ett radarintyg kan göra stor skillnad.

Det hela började 1989 då Lars Tiger köpte sig en segelbåt i Grekland. – Det var en gammal träbåt som liknande en Vega, som jag hade ett antal år och seglade ...