En datakurs för nybörjare handlar om att lära sig grundläggande datorkunskap. Kort och gott hur en dator fungerar och hur man använder den.

Vad är datakurser för nybörjare?

I dagens digitaliserade samhälle förutsätts det i princip att man kan hantera en dator, surfplatta och mobil. Men alla har inte dessa grundläggande kunskaper och vi på Medborgarskolan vill bidra till att minska den digitala klyftan genom att erbjuda datakurser för nybörjare.

På våra nybörjarkurser i data får du lära dig grunderna i att hantera en dator. Du lär dig hantera mus och tangentbord. Du lär dig att skriva på datorn genom att använda ett ordbehandlingsprogram, till exempel Word.

Våra grundkurser i data lär dig också att surfa på internet och tips och trix om hur du kan söka efter information. Våra datakurser för nybörjare vänder sig till dig som inte har någon, eller väldigt lite, erfarenhet av att använda en dator i vardagen. En ”datakunskap grundkurs” gör susen för dig som är nybörjare när det gäller att hantera en dator. När du har genomgått nybörjarkurser finns det även fortsättningskurser för dig som vill fortsätta att utveckla dina kunskaper.

Både för PC och Mac

På våra datakurser för nybörjare berättar vi om de två vanligaste sorters datorer som finns för hemmabruk och på arbetsplatser, PC och Mac. Söker du en kurs i mac dator eller kurs i PC har du hittat rätt. På Medborgarskolans nybörjarkurser pratar vi om båda två. Vi erbjuder också kurser för nybörjare inom Officepaketet. De vanligaste programmen inom Office är Word, Powerpoint, Excel och Outlook. Vi erbjuder självklart kurser för både Mac och PC.

Våra kurser finns på flera orter

Vi har återkommande datorkurser för nybörjare i Stockholm, Malmö, Göteborg och Uppsala, men även på många andra orter i Sverige. Titta i aktuellt kursutbud för mer information om vilka kurser som erbjuds i just din stad.

På distans och när det passar dig

Vi erbjuder flera datakurser på distans. Att gå en kurs på distans innebär att du inte är bunden till en specifik plats. Det ger dig större frihet att själv välja när, var och hur du vill ta del av kursmaterialet. Medborgarskolan erbjuder flera former av distanskurser. De allra flesta leds av våra erfarna kursledare och du får också kontakt med andra kursdeltagare via digitala plattformar. För att delta i en distanskurs behöver du ha tillgång till en dator med god internetuppkoppling.

Så går våra kurser i data för nybörjare till

Våra nybörjarkurser i data handlar om att ge dig som nybörjare en förståelse för hur man arbetar med en dator. Vi erbjuder både lärarledda studier och även enskild undervisning. Det handlar om att lära sig att utnyttja sin elektroniska utrustning utan krångel. Vi kan till exempel skräddarsy kurser för att lära sig mer om både dator, telefoner, surfplattor och hur du använder sociala medier.

Motverka digitalt utanförskap

Att lära sig använda dator och smarta mobiler krävs idag för att vara en del av dagens digitala samhälle. Bland äldre personer finns det en högre grad av digitalt utanförskap än bland yngre. På Medborgarskolan erbjuder vi både studiecirklar och kurser för seniorer.

Ibland kan ny teknik verka skrämmande och det kan kännas som en stor tröskel att komma igång. Genom att gå en kurs eller studiecirkel blir det lättare att få hjälp med att ta första steget. Vi sätter individen i centrum och våra kursledare arbetar alltid med utgångspunkten att du som deltagare ska känna trygghet i ditt lärande.

Kurs i mobil och surfplatta

Dagens smarta mobiler och surfplattor kan idag användas till så mycket mer än att bara ringa med och skicka sms. De är användbara både till nytta och nöje. Med hjälp av mobilen kan du idag betala räkningar, köpa biljetter till buss och bio, se vad det blir för väder, se på film, handla på ICA, boka restaurangbesök och mycket mer.

Lär dig hantera din mobil

Känner du dig osäker på hur du använder mobilen? Kanske behöver du hjälp med att ladda hem appar, vill veta hur man kopplar på olika betaltjänster eller lära dig mer om hur man använder kameran. Vi erbjuder flera praktiska kurser när det gäller att hantera sin mobil eller surfplatta. Inga frågor är för dumma för att ställas. Vårt utbud inom mobil och surfplatta finns tillgängligt för dig som vill lära dig mer eller komma igång.

Både för android och iOS

Även när det gäller mobiler och surfplattor finns det olika system och modeller. Våra kurser erbjuds för både android och iOS. På våra kurser i mobil och surfplatta behöver du ha en egen enhet och ta med den till kurstillfällena.

Kurser i sociala medier

Lär dig att använda de vanligaste sociala medierna. Genom att använda till exempel Facebook och Instagram kan du få kontakt och hålla kontakten med både nya och gamla vänner. På våra nybörjarkurser får du lära dig att ladda hem apparna för olika sociala medier och kunskaper i hur man använder dem. Titta i vårt utbud av kurser inom facebook och sociala medier.

Vårt utbud inom Datakurs för nybörjare

Din sökning"" visar 12 resultat i

Sortera på:

Läs vidare om "ChatGPT AI på jobbet"
Distanskurs
Distans med kursledarstöd

ChatGPT AI på jobbet

Ort: VäxjöStartdatum: 30 Maj 2024Tid: 15:00-17:15Antal tillfällen: 3 st tillfällenDagar: TorsdagarPris: 1 000 kr
Läs vidare om "Adobe Photoshop grundkurs"

Adobe Photoshop grundkurs

Ort: LimhamnStartdatum: 1 Okt 2024Tid: 17:30-20:30Antal tillfällen: 4 st tillfällenDagar: TisdagarPris: 2 395 kr
Läs vidare om "Excel fortsättning"