Starta en filmcirkel

Gillar du film och skulle vilja bli mer av en filmfantast eller filmkännare? Vill du dela filmupplevelsen och diskutera den med andra? Då är ett hett tips att starta egen filmcirkel.

Som medlem i en filmcirkel får du chans att träffa andra, nya eller gamla, intressanta människor, se filmer du kanske inte skulle se annars, fördjupa upplevelsen tillsammans med andra och inte minst lära dig mycket nytt.

Startar du en filmcirkel hos oss på Medborgarskolan kan du få hjälp med till exempel lokaler, marknadsföring, ledarutbildning eller materialkostnader.

Så här gör du för att starta filmcirkel

Är du van cirkeldeltagare har du säkert redan koll på hur du går tillväga. Här är annars några enkla steg för att komma igång med din filmcirkel.

1. Sätt ihop en grupp och anslut er till Medborgarskolan

Kanske är ni ett gäng gamla eller nya vänner, några arbetskamrater eller grannar? Ni behöver vara minst tre personer och träffas minst tre gånger. Är ni många i gruppen är det viktigt att se till att alla får komma till tals på träffarna. Är ni få är det bra att noggrant planera varje träff tidsmässigt, så att alla eller de flesta kan delta.

Fyll i intresseanmälan längst ner på sidan och ange "Filmcirkel" i sista rutan, så tar vi kontakt med dig!

2. Utse en samtalsledare eller rotera rollen mellan er

Det kan vara bra att ha någon som har har kikat igenom diskussionsfrågorna och kanske gjort lite extra research om filmen som gruppen ska ha sett eller väljer att se tillsammans. Samtalsledaren håller också i samtalsstrukturen och tiden, så att alla får utrymme och allas erfarenheter tas tillvara. Byt gärna samtalsledare från gång till gång.

3. Bestäm tid, plats och tillvägagångssätt

Bestäm på förhand hur ofta ni ska träffas, hur långa träffarna ska vara och var ni ska ses. För tidens skull kanske ni väljer att alla deltagare ska ha sett filmen i förväg (som i bokcirklar där man läser boken innan) eller också väljer ni att se filmen tillsammans och diskutera efteråt. Det vanligaste är att man ses hemma hos varandra och låter värdskapet rotera mellan medlemmarna.

Givetvis kan man även gå på bio tillsammans och ha diskussionsträffen efteråt hemma hos någon eller på annan lämplig plats.

4. Välj filmer

Inför varje träff väljer ni tillsammans film – eller utser någon i gruppen, kanske kommande cirkelvärd – som väljer film och förbereder träffen. Välj helst filmer som ingen i gruppen har sett tidigare. Det är roligare med en film som ger en ny upplevelse åt alla.

5. Uppmuntra olika åsikter

Själva poängen med en filmcirkel är att deltagarna bidrar med olika erfarenheter och uppfattningar och att ni på så sätt når fram till ny förståelse. Var inte rädd för att uttrycka din egen åsikt, även om den skiljer sig från de andras. Det ger bara extra dynamik till hela filmupplevelsen.

6. Skapa en grupp på sociala medier

Om ni vill, kan ett tips vara att skapa en sluten grupp på sociala medier så att ni kan hålla kontakt och inspirera varandra mellan träffarna.

Lycka till!

Intresserad av att starta en filmcirkel? Klicka här för att komma till intresseanmälan!