Glädjekällan Värnamo

Välkommen till Glädjekällan! Vi är en daglig verksamhet i Värnamo inom LSS för vuxna i åldern mellan 18-67 år, med olika former av funktionsvariationer.

Glädjekällan i Värnamo har funnits i fem år och inriktningen är musik samt kreativt skapande. Sofia Lindell, som är ansvarig för verksamheten, kallar deltagarna för kulturarbetare och visionen är att sprida glädje till så många som möjligt. Glädjekällan i Värnamo erbjuder en daglig verksamhet för människor med funktionsnedsättningar som tillhör Personkrets 1 och kan ta emot upp till 20 deltagare.

-Vi jobbar med många olika uttrycksformer och skapar mycket Vi har vernissage, konserter runtom i Värnamo och även allsång. Musik är förstås en viktig del och utövas varje dag, men även rörelse och friskvård är på schemat dagligen. Vi skojar mycket och har lätt till skratt, säger Sofia Lindell.

Glädjekällan-Värnamo-uppträder i Apladalen
Glädjekällan i Värnamo uppträder på scen i Apladalen

Musiken är en sammanhållande faktor

Med musiken som sammanhållande faktor fyller verksamheten en viktig social funktion genom att ge struktur i vardagen, skapa en känsla av grupptillhörighet och utveckla emotionella förmågor. Vi har roligt tillsammans och det nära samarbetet bidrar till att utveckla trygghet, självförtroende och gemenskap. Hos oss finns det möjlighet att lära sig olika instrument, t.ex. gitarr, piano eller trummor. Vi har roligt tillsammans och det nära samarbetet bidrar till att utveckla trygghet, självförtroende och gemenskap. I Värnamo finns även möjlighet till hantverk och estetiskt skapande i olika material, t.ex. målning, sömnad, jobba med lera m.m.

Vi försöker utnyttja Värnamos fantastiska omgivning med vattendrag, stadsmiljö och parker och går gärna promenader.

Vill du veta mer om Glädjekällan i Värnamo? Välkommen att kontakta oss!

Gläjdekällan i Värnamo

Föreståndare: Sofia Lindell

Besöks- och postadress: Växjövägen 26 D, 331 42 Värnamo

E-post: sofia.lindell@medborgarskolan.se

Verksamhetschef, Daglig verksamhet

Verksamhetschef: Malin Bergh

Besöks- och postadress: Teknikringen 7, 583 30 Linköping

E-post: malin.bergh@medborgarskolan.se

Ansök om en plats på Glädjekällans dagliga verksamhet

Ansöker till vår dagliga verksamhet gör du via kommunens hemsida: www.kommun.varnamo.se

Verksamheten drivs på uppdrag av respektive kommun och är godkänd av IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Vi tänker på vår omvärld genom att vara en miljödiplomerad verksamhet.

Gå till videon på Youtube.com

Svänga long sång med Glädjekällan i Värnamo. Följ oss gärna på Youtube.

Bilder från Glädjekällans verksamhet i Värnamo

Vill du veta mer?

Kontrollera en extra gång att dina uppgifter är korrekta innan du klickar på skicka.