Ett samhällsnyttigt julbord

Varje dag, varje vecka, varje år tar vi inom Medborgarskolan samhällsansvar genom att skapa verksamhet och aktiviteter för grupper i samhället som har det svårt. Aktiviteter som bryter utanförskap och bidrar till integration.

Vi vill ge hopp till dig - oavsett vem du är, hur gammal du är eller var du kommer ifrån. Vi skapar öppna, demokratiska och kulturella rum för bildning, ger möjlighet till utveckling hos individen att upptäcka och utveckla sina dolda talanger. Vi erbjuder ny kunskap som gör skillnad varje dag för individer – och samhället i stort. Välkommen till oss!

Vår drivkraft och viktigaste uppdrag mot dig är att erbjuda livslångt lärande och allas möjlighet till folkbildning. Det är vårt samhällsansvar. Vi bedriver studiecirklar, kulturevenemang, integrationsprojekt och samarbeten gentemot grupper och individer i samhället som är utsatta och har det svårt.
  • En stund för Hopp
    Digitalt event

En stund för Hopp

Se vår digitala sändning där vi vill vi sprida ett budskap om hopp och medmänsklighet, visa på lösningar och hjälp som finns men framför allt inspirera och uppmuntra oss alla att vara medmänniskor till varandra.

Ett julbord av samhällsnytta

Verksamhet som gör skillnad

Fantastiska funkisaktiviteter

Upptäck Medborgarskolans "funkis-aktiviteter" i Linköping: skräddarsydda, inkluderande program för personer med funktionsvariationer.

Care öppnar dörrar

Snizhanas passion för inredning lyser upp vägen framåt. Tack vare Care of Folkbildningen får hon och andra ukrainare nya möjligheter i Sverige.

Samarbete med Kvinnojouren

Kvinnojourens kurs 'Var god ta plats-Självkänsla 365' boostar självkänsla genom kroppsövningar. Vi utforskar detta kraftfulla initiativ.

Gröna Rum: Språk & Gemenskap

Gröna Rum tar emot utrikesfödda kvinnor som av olika anledningar inte har kunnat lära sig det svenska språket. Genom arbetsträning i en grön och trygg miljö, kan kvinnorna lära sig språket i sin egen takt.

Självförsvar ger mer trygghet

Ökat intresse för självförsvar i dagens samhälle. Våra kurser erbjuder kunskap och trygghet i hotfulla situationer.

Aktivitet bröt äldres isolering

I Jönköpings län anordnas aktiviteter för seniorer och personer på äldreboenden varje vecka. Läs vad deltagarna tycker..

Självhjälp mot spelberoende

Fredrik och Victoria delar sina framsteg tack vare spelberoendegruppen och studieförbunden. En kraftfull resa från spelberoende till självhjälp och återhämtning.

Dansa går bra även i rullstol

I Växjö bjuder vi upp till rullstolsdans en gång i veckan. I rullstolsdans kan man riva av en bugg, hambo eller vals i pardans eller kanske disco, hiphop, rock´n roll eller salsa.

Nattvandring

Inom Medborgarskolan samarbetar vi på flera orter med organisationer som nattvandrar för att skapa en tryggare och lugnare miljö för ungdomar.

Hemlösa lär sig laga mat

Medborgarskolan i Västervik och kocken Raymond Hanna samarbetar för att stödja hemlösa genom matlagning.

Amplified Equally fest 2023!

Se trailern för Amplified equally fest 2023!En festival i Stockholm som firar jämställdhet och mångfald inom musiken. Ett glädjefyllt event med Medborgarskolans talanger.

Intervju med Aysha Jones

Upptäck antirasism med Aysha Jones i vår dynamiska workshopserie. Lär dig bli en aktiv feminist och antirasist!

Djurambulansen hjälper de allra mest utsatta

Medborgarskolan samarbetar med många föreningar som på olika sätt kämpar för ett bättre samhälle. En av dem är Svenska Djurambulansen som dygnet runt, året runt hjälper djur och djurägare i nöd. Alldeles gratis.
Visar 3 av 13

Ukrainska Anna fick jobb tack vare Care

• "Hittade min riktning tack vare folkbildningen"

"Hittade min riktning tack vare folkbildningen"

Visste ingenting om var jag var, eller riktningen mot framtiden. Men då fann jag folkbildningen. - Allt började med en kurs i Kundaliniyoga, som jag kom in på, via en god vän. Redan efter ett par gånger, kände jag att något hände. Jag fick nya vänner. Mitt sinne, och med den min nyfikenhet, öppnade sig.

Det här kan vi också hjälpa till med