Folkbildning är en drivande kraft för positiv samhällsförändring

En av drivkrafterna hos Cesar Vargas är möjligheten att kunna förändra samhället. Något han får utlopp för på Medborgarskolan.

Jag är verksamhetschef för Medborgarskolan i Nordöstra Skåne, vilket innebär att jag ansvarar för verksamheten i hela norra Skåne inklusive Helsingborg, Kristianstad, Osby och min hemkommun Hörby.

Mitt mål är att utveckla socialpedagogiskt, konstnärligt utbud och kulturprogram som möter framtidens utmaningar inom områden som demokrati, miljö, entreprenörskap, närhet/landsbygden, finansiering, digitalisering och tillgänglighet för både unga och äldre.

Jag brinner också för insatser som stödjer integration och som hjälper individer i socialt utsatta områden och med funktions variationer.

Jag valde att börja på Medborgarskolan för att folkbildning är ett otroligt roligt och viktigt verktyg för positiv samhällsförändring. Våra insatser kan skapa medvetenhet, känsla av sammanhang och stödja människor att uppnå självförverkligande.

Innan jag började på Medborgarskolan var jag chef inom socialtjänsten och arbetade med arbetsmarknads- och integrationsfrågor.

Det bästa med mitt jobb är att möta medarbetare som är engagerade i att förändra samhället till det bättre. Det kan handla om att stärka individen, att förbättra miljön eller jämna ut klyftor i samhället.

Det svåraste med mitt jobb är ibland att få politiker att förstå hur mycket folkbildning kan göra för individen. Men det är också en rolig utmaning! Att visa politikerna och kommunerna att vi gör nytta. Samarbete är alltid svårt men otroligt roligt när det väl fungerar.

"För att kunna göra mitt jobb krävs en vilja att förändra världen!"

Om du är en engagerad person som vill göra skillnad och vill förbättra världen kan arbetet på Medborgarskolan vara en utmärkt plattform för det. Det kan handla om att skapa nöje, hälsa, kultur och ta upp sociala frågor, både för samhället och för den enskilde individen.

Vad gör du när du inte jobbar?

- Jag brukar plugga lite på distans. Senast tog jag en kurs på Uppsala universitet som heter "utbildning och marknader".

Cesar Vargas, verksamhetschef, region Syd.