Ingen dag är den andra lik

För Rebecca Naess som är marknads- och kommunikationschef är den viktigaste drivkraften att jobbet hon gör ger nytta för människor.

I rollen som marknads- och kommunikationschef går mitt jobb ut på att bygga varumärke samt öka kännedomen för Medborgarskolan internt och externt. Det är ett varierande jobb och jag arbetar med allt från operativ produktion till strategisk utveckling. Det är också ett utmanande jobb då marknad- och kommunikationsområdet är otroligt brett samt att förändringar sker i snabb takt så det är tufft att hänga med i utvecklingen av alla omvärldstrender. Som tur är har jag fantastiska medarbetare, inte bara på min egen avdelning, utan av alla som arbetar med marknad- och kommunikation i någon av de regioner som Medborgarskolan är uppdelade i. Tillsammans har vi över 100 års erfarenhet inom området så det är verkligen en lyx att ha så mycket samlad kompetens inom organisationen.

Innan jag började här jobbade jag i princip med samma sak, d.v.s. marknad och kommunikation, fast i en helt annan bransch - detaljhandeln. Jag har otroligt mycket lärdomar därifrån som jag har haft användning för här på Medborgarskolan, bland annat hur jag ser på kundvård och försäljning.

Anledning till att jag började jobba på Medborgarskolan var för att jag ville arbeta med något som gör nytta för människor och det känner jag verkligen att Medborgarskolan gör. Jag får ofta höra berättelser om hur vår verksamhet har förändrat någons liv till det bättre.

Medborgarskolan är en fantastisk arbetsplats med massor av utvecklingsmöjligheter. Vi finns över hela landet och är dessutom huvudman för flera andra varumärken så det finns otroligt många olika typer av yrkesroller hos oss. På mitt tidigare jobb var jag i cirka 13 år och på Medborgarskolan har jag varit i 8 år men i olika roller. Det verkar vara min grej att växa tillsammans med den organisation jag arbetar i. Jag gillar och trivs där det finns möjlighet att utvecklas tillsammans.

”För mig är teamwork och arbetsglädje självklarheter”

För mig är teamwork och arbetsglädje självklarheter för att jag ska trivas och det är något jag verkligen får i mitt jobb. Jag trivs även med variationen och kombinationen av strategiskt och operativt arbete.

Något annat som är viktigt för mig är att den arbetsplats jag är på har sunda värderingar. Medborgarskolan är en värderingstyrd organisation vars värderingar går i linje med mina egna.

Rebecca Naess, marknads- och kommunikationschef, Förbundskansliet.