Det händer mycket hela tiden och ibland samtidigt

Malin Hammarberg, verksamhetsansvarig i Gävle, beskriver sitt jobb som händelserikt, delvis stressigt, omväxlande men framför allt väldigt roligt.

I rollen som verksamhetsansvarig i Gävle går mitt jobb ut på att ta hand om kurser och studiecirklar, administrera och serva deltagare som kommer på kurs hos oss.

Men det innebär också att vara ansvarig för våra lokaler, allt ifrån byta lysrör och brandronder till att ringa en tekniker när internet lägger ner och en massa annat. Det är mycket av en ”spindel i nätet”-funktion. Jag vet aldrig hur en dag ser ut för det händer en massa saker hela tiden. Men det är roligt!

"Det är mycket av en ”spindel i nätet”-funktion"

En vän till mig sökte den här tjänsten och jag var med i hennes process kring det och tyckte det lät som ett otroligt roligt jobb. Hon fick tjänsten men dagen efter fick hon också erbjudande om ett boende på annan ort som familjen väntat i åratal på, så hon valde det. Tjänsten kom ut igen, jag sökte själv denna gång med rekommendation från min vän … och fick jobbet! Tidigare har jag arbetat på arkiv i stora svenska myndigheter, många år som familjehem. Har även haft eget företag och förlag där jag föreläste och skrev böcker, bland annat.

Att arbeta på Medborgarskolan är otroligt omväxlande och fantastiskt roligt. Det kan också bitvis vara stressigt då det händer mycket hela tiden, och ibland allt samtidigt. Men det är ett totalt fritt jobb där man kan bidra till att skapa en bättre värld och kreativitet för många. Man får möta många människor och vi har många mötesplatser där människor lär av varandra. Det är för mig ett givande arbete när jag får se glädjen i deltagarnas ansikten när de lär sig något nytt.

Vad har du för tips till nya medarbetare?

- Mitt tips till nya är att lyfta luren och ringa en kollega i landet. Eller om du får möjligheten, åk på någon konferens/utbildning där du får träffa andra medarbetare. För mig har det varit viktigt, att få känna att det är vi tillsammans som är Medborgarskolan och att vi gör det här tillsammans.

Jag tycker man ska arbeta på Medborgarskolan för att du kan vara med och göra skillnad – på riktigt. Kunna bidra till en bättre värld, där människor möts och mår bra, respekterar och delar med varandra samtidigt som du själv ständigt utvecklas.

Malin Hammarberg, verksamhetsansvarig, region Mitt.