Pedagogisk profil - rörelse och hälsa

På förskolan Kullerbyttan i Säffle händer det alltid något spännande. Vi tror på att aktivt upptäcka och utforska vardagen. Med vår profil rörelse och hälsa, skapar vi tillsammans en hållbar plattform för barnen att växa och utvecklas från.

Lokalerna och utemiljön är valda för att stödja vår pedagogiska idé och förskolans profil. Därför finns det gott om utrymme för ditt barn att springa, klättra och röra sig på. Vår utemiljö ger barnen möjligheter till en varierande och utmanande utelek.

Vi har regelbundet styrda pass med rörelselekar och andra aktiviteter för att stimulera ditt barns utveckling. Lika viktigt som rörelse är avkoppling, vi har gemensamma vilostunder som ger barnen chans till avkoppling. Varje dag har vi utomhusvistelse såväl på Kullerbyttans gård som i parker och skogsområden.

Vi har två lådcyklar med plats för 6 barn i varje för att på så sätt komma iväg till skogen med de yngsta barnen och på längre utflykter för de äldre barnen. Vi använder regelbundet cyklarna för att utforska närområdet.

Äventyr i vardagen

Barnen får följa med på vardagliga aktiviteter så som handla till köket, köpa in saker till odling eller andra aktiviteter. Då lär man sig massor, från matematik till trafik.

Utflykter

En gång i veckan besöker vi skogen. Ibland lagar och äter vi även lunchen där. Med våra lådcyklar tar vi lätt ut oss på olika äventyr.

Aktiviteter

Barnen på Kullerbyttan besöker badhuset, biblioteket, skidanläggningar och ishallen för att testa att åka skidor och skridskor. Ett besök till lekparken är mer regel än undantag på Kullerbyttan.

Trädgården

I förskolans trädgård odlar vi både bär och grönt. Barnen får vara med hela vägen från jord, kompost, frö, planta och skörd. Barnen odlar olika grönsaker och växter. Köket arbetar tillsammans med barnen med en metod som heter bokashi. En kökskompostering som återvinner matavfall och omvandlar det till jord.

Maten

Kullerbyttan har en egen kokerska vilket betyder att barnen bl a får hembakt bröd och mat lagat från grunden. Råvarorna är i största mån ekologiska och/eller närproducerade.

Matlagning utomhus på förskolan Kullerbyttan i Säffle

”När man hoppar, skuttar, springer och skrattar, så är det lättare att lära sig nya saker.”