Johanna blev värvad som kursledare

Under pandemin var det en och annan som skaffade det som kom att kallas ”pandemivalp”. Hemmaarbete gjorde det enkelt att ha husdjur. Nu när vi är tillbaka i det nya normala med allt vad det innebär kvarstår hundarna och trycket på hundkurser ökar.

Johanna Rundblad från Kristinehamn är en av Medborgarskolans ledare inom hundkurser. De flesta av hennes kurser hålls i Kristinehamn men även en del på Skåre i Karlstad.

- Jag började som kursledare för ungefär två år sedan. Och anledningen till det var att en gammal bekant till mig, som var kursledare, övertalade mig. Man kan säga att jag blev värvad, säger Johanna och skrattar.

Just den värvningen är inget Johanna ångrar. Under årens lopp har det blivit många instruktörsutbildningar och vidareutbildningar för Johanna som idag håller i totalt sex olika typer av hundkurser; valpkurs, unghundskurs, rallylydnad, lydnad och kontakt, tävlingslydnad samt spår.

- Jag gick min första instruktörsutbildning för sju år sedan och som instruktör är det oerhört roligt att följa ekipagen, eftersom många återkommer. Det att jag kan följa utvecklingen som sker, säger Johanna.

Själv är inte Johanna en så kallad hundmänniska från barnsben. Under sin uppväxt var hon istället det hon refererar till som hästtjej.

- Det var först när jag flyttade hemifrån som jag skaffade hund och började gå olika kurser, jag har alltid gått kurs med mina egna hundar. Men så för ungefär tio år sedan drog tränings- och tävlingssuget igång ordentligt.

Oavsett om syftet med att ha hund är att tävla eller ha en bästa vän, finns det kurser för alla. Och Johanna rekommenderar verkligen alla med hund att gå en eller ett par utbildningar, även om erfarenhet av hundar redan finns hos ägaren.

En annan viktig sak Johanna gärna påtalar, är att fler familjemedlemmar alltid är välkomna till hundkurserna. I många fall finns det fler i familjen som vill lära sig eller se hur olika övningar och träningssätt ska gå till. Då är det bara att haka på och vara med som åhörare.

- Vi vill ju helst att det är en och samma person som deltar aktivt med hunden, för att få kontinuitet och för att det inte ska bli för rörigt. Men många gånger är det ju andra familjemedlemmar som också behöver lära sig och då kan det vara bra att vara med och titta som publik. Hos oss är alla välkomna.