Vad är folkbildning?

Vad är egentligen folkbildning? Vad står det för och vilka vänder det sig till? Med hjälp av Erika Wallberg reder vi lite i begreppet, slår hål på en och annan myt samt får en sneak peek gällande vad som är populärast inom Medborgarskolans folkbildningsverksamhet just nu!

Hallå där Erika Wallberg, folkbildningschef Värmland-Örebro…

Berätta, vem är du?

- Ja, jag är Erika, folkbildningschef som arbetat med folkbildning in sex år och i övrigt mamma till två barn med stort intresse för upplevelser.

Intressant, berätta mer. Vad är folkbildning?

- Folkbildning är en unik form av personlig utveckling som utgår från fri vilja och eget driv. Det är helt enkelt ett lustfyllt lärande tillsammans med andra, där alla är där av samma anledning. Fritt och frivilligt på ens egna premisser.

Många relaterar förmodligen väldigt olika till ordet folkbildning, vissa kanske rent av tycker att det verkar stelt och tråkigt?

- Ja, men om man säger så här… Hur många platser i samhället finns det, där du får vara dig själv, möta andra människor med samma intresse, där du får skapa eller utöva en aktivitet fritt och kravlöst och på köpet lära känna andra som du förmodligen aldrig skulle ha träffat och lärt känna annars? Det är knappast torrt och tråkigt, utan en otroligt viktig mötesplats för en mångfald människor.

Hur har folkbildningen utvecklats över tid?

- Många har kanske en stereotyp bild av att folkbildning mest handlar om kvinnor i medelåldern eller övre medelåldern som har studiecirklar i stickning och knyppling. Det stämmer. Till viss del. Många av våra deltagare är medelålders kvinnor. Men vi har även många yngre och äldre deltagare, både killar och tjejer. Män som lagar mat i tillsammans och ungdomar som får spela musik. Så den där myten om att det enbart är äldre kvinnor som handarbetar stämmer inte alls.

Så vad är mest efterfrågat när det gäller kursverksamhet?

- Det varierar alltid, men just nu är det stort intresse för estetiskt verksamhet. Exempelvis keramik. Det är oerhört hett och trendigt att gå kurser i skapande. Jag träffade nyligen en deltagare som var kirurg, vilket kräver ett oerhört precisionsarbete, vilket ju också keramikarbete kräver. Dock på ett annat sätt och utan något som ”står på spel” om det blir fel, utan på helt fria grunder och premisser. Även dans är väldigt populärt och det är ju också en typ av kreativt skapande.

Nu när vi slagit hål på myten om vilka deltagarna är kanske vi kan snacka om hur många deltagare Medborgarskolan har inom folkbildning?

- Absolut. Just nu har vi cirka 10 000 deltagare i cirklar, men även 5000 deltagare i annan verksamhet och för att inte tala om alla kulturarrangemang vi genomför. Pandemin slog väldigt hårt mot vår verksamhet, så vi håller fortfarande på att återhämta oss. Under de åren som pandemin pågick hittade många människor andra vanor och beteenden, så vi har inte fått tillbaka alla än. Men vi jobbar stenhårt och utvecklar hela tiden vårt utbud så att det ska vara aktuellt och att vi ska kunna erbjuda så mycket som möjligt för att passa så många som möjligt!