”Studieförbunden är Sveriges största liveaktör”

De har turnerat i Europa. De lever för musik och de hyllar studieförbunden i Sverige. Lowest Creature är ett av Örebros många musikband som har sin replokal i ett av Medborgarskolans musikhus.

Bandet består av fem personer, Tobias Mattsson, Julius Bäcklund, Viktor Holmqvist, Philip Pilossioan samt Douglas Wentzel, som tillsammans skapar det de själva kallar för big rock, eller kanske heavy metal med breda influenser. Ett annat sätt att beskriva musikgenren kan vara att kalla den för cross over trash metal.

- Om man ska relatera till något så kanske vi kan säga Slayer och Iron Maiden med en del punkinslag, eftersom flera av oss kommer från punkscenen från början, säger Tobias Mattsson, en av bandmedlemmarna.

Bandet har spelat tillsammans i tio år och haft sin fasta hemvist i replokalen på Osmundgatan i drygt ett år.

- Det är den absolut bästa och trivsammaste replokalen vi haft under alla år.

Precis som så många andra band, fick Lowest Creature en riktig törn när det kommer till scentid och gig, under och efter pandemin. Innan pandemin hade bandet precis avslutat sin senaste Europaturné.

- Vi har åkt runt och gigat i Europa sedan 2015. De första åren bokade och skötte vi allt själva, vilket var en blandning av succé och misär. Men vi fortsatte att köra och efterhand visade bokningsbolag allt större intresse.

Men, Europaturnéer i all ära. De bästa och roligaste spelningarna brukar dock ske på hemmaplan i Örebro, om man får tro Tobias.

- Hemma är alltid bäst, även om det är ganska sällan vi spelar i Örebro.

"Gigmöjligheterna blir fler"

Vad det gäller musikscener i Örebro ser Tobias ett begynnande uppsving, precis som han märker att allt fler yngre återigen formerar sig i klassiska bandkonstellationer.

- Det är jättekul att se och följa, vi märker att klubblivet och gigmöjligheterna blir fler, precis som antalet band som ploppar upp, säger Tobias och tillägger att Sverige med studieförbund som Medborgarskolan är helt fantastiskt.

Han berättar att han under ett år bodde utomlands och under det året speciellt kom att uppskatta studieförbundsverksamheten. I andra länder finns inte samma möjligheter, i stället blir musicerande något av en klassfråga. Att ha en egen replokal eller få till studietid är något som tillfaller de som har råd att bekosta det själva.

- Jag har stått i replokal i studieförbundsregi till och från sedan jag var 13 år och möjligheterna som öppnas tack vare studieförbund är helt fantastiska. Något jag verkligen vill hylla till skyarna. Studieförbunden är Sveriges största liveaktör som gjort så mycket för musiklivet. Det svenska musikundret som folk snackar om hade förmodligen inte existerat utan studieförbund, avslutar Tobias.